torstai 12. kesäkuuta 2014

Twitter tutuksi kahdessakymmenessä päivässä

 

Tehtävän anto

 

Tehtävänä oli tutustua Twitteriin kotitehtävän kautta. Opiskelijat jaettiin neljään kuuden henkilön ryhmään, joiden tuli luoda matkailuun ym. elämystalouteen liittyvä Twitter-tili. Tehävä oli kilpailu, jossa arvokkaimman Twitter-tilin luonut ryhmä sai parhaimman numeron. Twitter-tilin arvoa mitattiin Twalue sovelluksen avulla. Aikaa arvon luomiselle oli noin 20 päivää.

Me loimme Diversehelsinki-tilin, jossa twiittailimme Helsinkiläisiä paikkoja, jotka eivät välttämättä muuten tule matkaoppaissa tai muaalla vastaavassa esille. Päätimme twiittailla englanniksi, jotta tavoittaisimme myös Suomesta kiinnostuneet ulkomaalaiset.

 

Miten meni ja mitä tuli opittua

 

20 päivää meni aivan liian nopeasti! Alkuinnostus oli suurta kuten monesti on, mutta valitettavasti aika ei aina anna kaikkeen myöten. Aikaisemmin en ollut koskaan Twitteriä käyttänyt, joten kaikki oli minulle uutta. Onneksi ryhmässä oli henkilöitä, joilta sai peruskäyttöohjeita. Googlettelin muita Twitteriin liittyviä asioita kuten kuinka saa tilin arvoa kasvatettua ym. Rehellisesti sanottuna kisa-aika olisi voinut olla reilusti pidempi. Minulla on ollut töissä erittäin kiireinen ja vaativa toukokuu, joten energia ei riittänyt kaikkeen uuden oppimiseen samaan aikaan. Kisa-aika sattui tietenkin kaikista pahimpaan aikaan, joten pidemmällä kisa-ajalla olisi voinut kiriä myöhemmin alussa menetettyä aikaa. Nyt opin perusasiat Twitteristä, mutta jos aiheeseen olisi ollut enemmän aikaa syventyä, olisin oppinut paljon enemmän. Ajattelin paikata tämän vajauksen sillä, että perustan yritykselleni twitter-tilin ja rupean seuraamaan mitä sen kanssa tapahtuu. Se ehkä voi olla vähän helpompaa, kun kohderyhmä on tutumpaa ja yhteistyökumppaneiden avulla voi luoda laajempia verkostoja. Materiaalia olisi jaettavaksi, kun teemme erilaisia tempauksia ja tapahtumia. Paikallinen lehti on ollut erittäin kiinnostunut meidän tapahtumista ja olemme saaneet paljon positiivista julkisuutta. Uskoisin, että Twitter voi olla toimiva työkalu tapahtumiemme markkinointiin ja paikkamme tunnettavuuden lisäämiseksi.

Jatko


Alunperin puhuimme, että Diversehelsinki-tilin kasvaessa arvokkaaksi myymme sen pois siitä hyötyvälle taholle... Näin ei varmaan tarvitse tehdä, kun isoista summista ei ole kyse. Pitää varmaan jutella ryhmän kanssa mitä teemme tilille, mutta mielestäni olisi hauska jatkaa sitä kesän ajan.

1 kommentti:

  1. Kiitos hyvästä palautteesta. Muutkin ovat ehdottaneet pidempää kisa-aikaa. Ymmärrän, että ajankohta on monille paha, mutta en myöskään usko, että yleinen kesälomakuukausia eli heinäkuu olisi ollut kovinkaan hyvä aika tehtävälle.

    VastaaPoista