tiistai 30. syyskuuta 2014

Virtuaaliset elämykset ja niiden tulevaisuus


Nykypäivänä on paljon kilpailua alasta riippumatta, koska internetin kautta on mahdollista tavoittaa ihmisiä lähes mistä tahansa maailman kolkasta. Tavaraa on maailmassa paljon. Monia kaupallisia tuotteita pidetään tekaistuina ja niiden markkinointia tuputtamisena. Ihmiset etsivät jotakin aitoa ja alkuperäistä, mitä he haluavat kuluttaa. 

Olemme siirtymässä palveluyhteiskunnasta elämysyhteiskuntaan, jossa erilaisista elämyksistä tuotteiden sijaan ollan valmiita maksamaan suuriakin summia.  Erilaisia kulutustavaroita edullisista saippuoista kalliimpiin autoihin ja matkoihin myydään ja ostetaan niiden tarjoamien elämysten vuoksi eikä välttämättä niiden hyödyllisyyden takia. Elämystaloudessa kilpailutekijänä on tuotteen aitous eikä niinkään hinta.

Tekniikan avulla elämyksiä todellisessa maailmassa voidaan vahvistaa virtuaalitiloissa. Elämyksien luomisessa ei ole kyse asiakkaan viihdyttämisestä vaan heidän koukuttamisessa tuotteeseen. Tekniikalla mahdollistetaan asiakkaan osallistuminen kokemukseen. Esimerkiksi mobiilisovelluksia käyttämällä saman aikaisesti virtuaalimaailmassa, kun vieraillaan todellisen maailman kohteessa, voidaan vahvistaa kuluttajan elämystä. Samalla kokemus yksilöityy sovelluksen käyttäjän mukaan.


Tietotekniikka on astunut uuteen maailmaan, jossa koneet oppivat ja ymmärtävät mitä ihmiset haluavat niiltä. Tällä hetkellä tekniikka on kehittyneempää kuin ideat sen käyttämiseen, joten elämyksen luomisessa voisi sanoa, että vain mielikuvitus on rajana virtuaalimaailman hyödyntämisessä todellisen maailman rinnalla.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti