Hakukoneoptimoinnilla tavoitellaan sivustoille kävijöitä hakukoneiden luonnollisista tuloksista. Tämä ei tarkoita mainospaikkaa ostaneita. Hakukoneita ovat mm. google, bing, yahoo ym.
Mitkä on tavoiteltavat hakukonesijoitukset
Erinomaisia hakukonesijoituksia ovat 1-3. Nämä keräävät eniten huomiota ja klikkauksia. Hyvä tulos on päästä ensimmäisten kymmenen joukkoon. Muita sijoituksia on turha tavoitella, koska harvoin ihmiset etenevät ensimmäiseltä toiselle hakutulossivulle.
Päätin ottaa tutkittaviksi sivuiksi nettisivut, jotka löytyvät, kun googlaa sanat travelling in India. Hakutuloksista Wikitravel-sivut olivat ensimmäisenä ja seuraava tulos oli Lonely Planetin Intia -sivut. Lonely Planetin sivut toimivat tässä tehtävässä esimerkkinä. Sivut sijoittuvat top 3:een mikä on hyvä tulos.
Avainsanat
Hakukoneoptimointi aloitetaan avainsanoista. Niiden on tärkeä kuvata haettavia sivuja, jotta saavutetaan oikeita henkilöitä. Avainsanat palvelevat sivun omistajan päämääriä.
Kun googlaa pelkästään sanan travelling, sijoittuu Lonely Planetin nettisivut kuudenneksi. Tosin nämä sivut eivät suoraan koske Intiaa. India-sanalla sivut tulevat viidentenä hakutuloksissa. Sanoilla travelling to Asia sivut tulevat neljäntenä. Avainsanojen tulisi olla sellaisia, että ne kuvaavat haettavia sivuja, jotta ne esiintyvät oikeassa paikassa oikeaan aikaan. Lonely Planet julkaisee matkaopaskirjoja ja digitaalisia oppaita, joten sivujen tulisikin tuottaa osumia näillä sanoilla. On hyvä, että Intia sivut tuottavat tulosta myös Asia-hakusanan kautta, koska matkakohteita etsiessä haetaan usein aluksi laajempia kokonaisuuksia.
Sivun sisäinen hakukoneoptimointi
Tällä tarkoitetaan Title-tagia, Meta-descriptionia, Otsikoita, Leipätekstiä, Kuvien alt-atribuuttia ja lihavointia.
Title-tag tarkoittaa sivujen yläpalkin otsikkoa. Teksti on sama kuin linkissä, joka näkyy hautuloksissa. Title-tag tekstin tulisi olla erilainen nettisivujen jokaisella sivulla, koska tämä lisää tehokkaasti hakuosumia eri sanoilla haettuna. Siinä tulisi olla 1-3 avainsanaa, joilla sivujen omistaja haluaa sivut löytää. Tekstin tulee kuitenkin olla luenteva.
Katsoin läpi Lonely Planetin India -sivujen siäiset sivut ja kaikissa oli eri title-tagit, jotka kuvastivat tekstin sisältöä.
Kuva yläpalkin otsikko
Kuva hakutuloksen linkki
Sivuston ominaisuudet
Ominaisuuksia ovat sivuston ikä, aihepiiri ja käyttökokemus. Vanhat sivut ovat uusia sivuja arvostetumpia. Jos koko sivuston aihepiiri liittyy hakusanaan se sijoittuu usein paremmin. Google huomioi sivuston käyttökokemuksen ja laatuvaikutelman. Sitä arvioidaan koneellisesti, jossa suuri joukko ihmisiä vastaa sivustoja koskeviin kysymyksiin. Tuloksista haetaan johdonmukaisuuksia, joita sovelletaan muihin sivustoihin. Esimerkiksi välttämällä häiritseväiä mainoksia ja pitämällä niiden määrää kohtuullisena suhteutettuna sivuston sisältöön voi ylläpitää googlen ja myös muiden mukaan laadukkaita sivustoja.
Lonely Planet on matkaoppaiden suuria tekijöitä ja se on vakiinnuttanut paikkansa sekä kovakantisena että digitaalisena versiona. Voisin sanoa, että hakusanoilla travelling in India hakutuloksiksi saadut Lonely Planetin sivut vastaavat aihepiiriltään hakusanoja. Sivustot ovat helppolukuiset tosin tietoa on valtavasti. Mainoksia on googlelta, mutta ne sijoittuvat sivuston alalaitaan eivätkä ole häiritseviä.
Domain ja URI
Domain tarkoittaa verkkotunnusta ja URI on tarkempi verkko-osoite. Ne näkyvät käyttäjälle selaimen osoitepalkissa sekä hakukoneiden hakutuloksissa. Tuloksissa esiintyvät sanat lihavoidaan, jotta ne näyttävät kiinnostavammilta. Hakutulos voi parantua jos hakusana esiintyy emosivun verkkotunnuksessa. Sen täysi vastaavuus hakusanaan on kaikkein tehokkainta. Avainsana verkko-osoitteessa puolestaan tekee hakutuloksen olennaisemman näköiseksi, koska osoitteessa oleva hakusana näkyy tuloksessa lihavoituna. Tämä voi lisätä klikkaustodennäköisyyttä. Tämä ei kuitenkaan ole kovin tehokas keino hakukonesijoitusten nostamiseen.
Linkit muilta sivustoilta
Linkit muilta sivustoilta ovat tehokas tapa nostaa hakukonesijoitusta. Linkittävän sivun ei kuitenkaan pitäisi olla ihan mikä tahansa sivusto, vaan sillä täytyy olla painoarvoa. Linkkisuosion määrää lisäävät linkittävien sivustojen määrä, laatu ja aihepiiri; linkin ikä (vanhempi on uutta parempi) ja linkittävän sivun nauttima luottamus (Google TrustRank). Linkkejä voidaan hankkia mm. tutustumalla ja luomalla suhteita henkilöihin, jotka ovat aiheista kiinnostuneita. Omille sivuille voi yrittää luoda linkkipyydyksen, jonka sisältö saa ihmiset linkittämään siihen. Yhteistyökumppaneita tai asiakkaita voi pyytää linkittämään omille sivuille ym. Google seuraa linkkimäärien kehittymistä sivustoille ja arvioi niiden aitoutta sen mukaan.
Lähde: http://nettibisnes.info/hakukoneoptimointi/
Moikka Heidi! Kuvailet nämä asiat hakusanaoptimoinnista oikein selkeästi! Tein itse tämän tehtävän hiukan eri tavalla ja huomaan, että minulta jäi tuo title-tag huomaamatta. Nyt tajuan, mitä sillä tarkoitetaan - kiitos!
VastaaPoista