sunnuntai 16. helmikuuta 2014

6. Tehokkaiden liidien hankinta

Liidillä tarkoitetaan henkilöä, joka on jollakin tavalla osoittanut mielenkiintoa yrityksesi tuotetta tai palvelua kohtaan. Liidiksi johtavaa tietoa on kerätty erilaisilla työkaluilla. Myynnin onnistumisen kannalta on parempi ottaa yhteyttä henkilöön, jonka kiinnostus asiaa kohtaan on selvitetty jollakin tavalla.

Uusasiakashankinnalla elinvoimaa yritykselle

Yritys tarvitsee asiakkaita, jotta sen toiminta kannattaa. Kannattavuutta voi kasvattaa, joko myynnin lisäämisellä nykyisten asiakkaiden keskuudessa tai uusien asiakkaiden hankinnalla. Vanhojen asiakassuhteiden säilyttäminen on tunnetusti edullisempaa kuin jatkuvasti uusien etsiminen, mutta yritystoiminnalle on luonnollista asiakaspohjan muuttuminen. Hävinneiden asiakassuhteiden tilalle tulisi pyrkiä etsimään uusia.

Uusasiakashankinnan kannalta on parempi, että ihmisten kiinnostus yritystä kohtaan herää luonnostaan, jolloin yrityksen puoleen käännytään, kun tarve syntyy.  Tällaisen luonnollisen kiinnostuksen herättämisessä voidaan käyttää erilaisia keinoja. Sähköposti, blogit ja eri kanavat sosiaalisessa mediassa ovat hyviä tapoja tuoda yritys esille. Sivuilla voi olla ländäri, lomake, tarjous tai pyyntö yhteydenottoon. Nämä ovat oikein käytettyinä tehokkaita työkaluja teidon keräämisessä.

Erilaisilla tavoilla kerätä tietoa voidaan mm. hankkia paljon yksityiskohtaista infoa henkilöstä tai mitata kohteen kiinnostusta yritystä kohtaan. Tiedon haulla voidaan selvittää myös paras yhteydenottotapa. Esimerkiksi, jos kohdehenkilö inhoaa puhelinmyyntiä voidaan häntä lähestyä sen sijaan sähköpostisuoralla. Toiset puolestaan eivät halua myyntiä sähköpostitse, kun se tulvii muutenkin. Väkisin myynti ärsyttää ja saa pahimmillaan henkilön välttämään yritystä.

Miten voisin kerätä yritykselleni liidejä

Esimerkiksi minä voisin mainostaa omaa ravintolaani pyytämällä ihmisiä osallistumaan arvontaan. Klikkaamalla mainosta sivut vievät ländäriin, jossa on täytettävä lomake. Lomakkeessa kysyn perushenkilötiedot, yhteystiedot sekä mahdollisen aseman yrityksessä. Lisäksi kysyn yksityiskohtaisemmin millaisia ravintolapalveluita on käytössä ja millaisille olisi tarvetta. Osallistujien kesken arvotaan illallispaketti ravintolassamme. Näin kerään arvokasta tietoa potentiaalisista asiakkaista. Myöhemmin voin ottaa yhteyttä osallistujiin ja tarjota heille kohdennettuja palveluita. Näin en tuhlaa molempien aikaa turhalla myyntiyrityksellä, joka ei kiinnosta asiakasta.

Mitä tietoa ja kuinka paljon sitä kerätään on yrityskohtaista. Eri tuotteiden ja palveluiden myynti saattavat vaatia erilaisia panostuksia.

Jos haluat perhtyä lisää asiaan sivuilta http://blog.hubspot.com/marketing/beginner-inbound-lead-generation-guide-ht löytyy paljon mielenkiintoista tietoa.

1 kommentti:

  1. Olisin toivonut tähän vielä a) jonkun kuvan b) jonkun käytännön esimerkin esim. linkkinä.

    VastaaPoista