perjantai 14. helmikuuta 2014

11. Onnistunut markkinointi case: Herrankukkaron Smoke & Swing


Päätin ottaa onnistuneeksi internet-markkinointi caseksi Herrankukkaron, joka tarjoaa elämyksellisiä kokous-, koulutus- ja virkistyspalveluita Naantalin Rymättylän saaristossa. Asiakkaina ovat erilaiset ryhmät, jotka voivat koostua yksityisistä, yritys- tai kokousporukoista. Herrankukkaro on vanhan kalastajatilan ympärille rakentunut paikka. Elämystä luodaan tarinoilla, vahvoilla arvoilla ja läsnäololla. Luonto on tärkeä asia ja se näkyy kaikessa toiminnassa.

Case: Smoke & Swing
  
Herrankukkaron erikoisuus on 124 paikkainen maasavusauna, jossa vuosittain elokuussa järjestetään swing-konsertti. Tapahtuma kantaa nimeä Smoke & Swing. Siinä on eri iltoina eri kohderyhmä: Only for Ladies (vain naisille), Only for Avec (pariskunnille) ja Only for Evripadis (kaikille). Tilaisuudessa musisoi The Happy Swing Band / Poriginal Jazz band

Käytännössä tunnelmallisessa, hämyisessä ja suuressa savusaunassa maan sisällä soittaa swing bändi noin 100 kuuntelijalle. Olen ollut kyseisessä saunassa ja se on hyvin erikoinen paikka. Siellä ei tule ahdistunut olo, vaikka väkeä olisi vähän enemmän. Rannalle on rakennettu suuri laiturialue, josta pääsee uimaan suoraan mereen tai paljuilemaan. Tilanjakajana toimivat miehille ja naisille erilliset suihku- ja pukutilat

Taustaa tapahtumalle

Tapahtuma on saanut alkunsa vuonna 2004, kun kaksi yllytyshullua löi vetoa. Osallisina olivat Pentti-Oskari Kangas Herrankukkarosta ja trumpetisti Ted Curson. ted lupasi soittaa swing-konsertin saunassa, mikäli yleisönä olisi vähintään sata naista. Niinpä kesällä 2004 saunan lauteille asteli sata naista, ja Tedin oli soitettava konsertti savusaunassa.


Vastaukset kysymyksiin

a) Mikä luulet olevan ko. toimenpiteen kohderyhmä? Illasta riippuen, ovatko kohderyhminä vain naisia, parsikuntia vai onko tilaisuus kaikille auki. Uskoisin kohderyhmän olevan pääasiassa työelämässä olevia keski-ikäisiä. Asiakkaina he ovat yksityishenkilöinä. Kampanja ajoittuu kevääseen ja tapahtumaa mainostetaan mm. sähköpostisuorilla, kilpailuvoittoina ja kotisivuilla.

b) Mikä luulet olevan ko. toimenpiteen tavoite? Tavoite on osaltaan myynnin ja yrityksen tunnettavuuden lisääminen. Herrankukkaro on hyvin omaperäinen paikka. He haluavat erilaisella kokonaisuudella ja luonnon vahvalla läsnäololla luoda elämyksiä. Smoke & Swing -tapahtuma vahvistaa brändä. Se tekee tunnetuksi sekä savusaunaperinnettä että vahvistaa swing-musiikin tunnettavuutta.

c) Tarkka kuvaus kampanjasta linkkeineen? Olen joka vuosi keväällä saanut kampanjasta mainoksen sähköpostiini, mutta nyt kun yritin etsiä sitä netistä en valitettavasti löytänyt. Voin täydentää blogia tältä osin, jos sopii. Tässä linkki kuitenkin Herrankukkaron sivuille http://www.herrankukkaro.fi/fi.

d) Miten uskot kampanjan onnistumista mitattaneen? Uskon, että kampanjan onnistumista on helppo mitata kävijämäärällä ja myynnillä. Sillä onko paikka saatu kolmena iltana täyteen. Luultavasti he saavat nämä illat täyteen. Niissä tilaisuuksissa, joissa olen ollut on kysyntää riittänyt.

e) Miten kampanjaa kannattaisi jatkaa? Tähän en oikein osaa vastata...

f) Mikä oli kampanjassa hyvää? Mielestäni Smoke & Swing -tapahtuma on erittäin omaperäinen ja tuskin maailmassa tulee toista vastaan. Uskon, että sähköpostisuoralla saavutetaan kohderyhmä hyvin. Sähköpostiosoitteet ovat kerätty mm. yksityisiltä henkilöiltä, jotka ovat Herrankukkarossa käyneet tai osallistuneet matkailumessuilla heidän järjestämään arvontaan. Joka tapauksessa kampanjassa on huumoria ja kivoja kuvia. Mielestäni se on ollut kiinnostava ja jo itsessään onnistunut luomaan elämyksen tunteen. Tästä paikasta ja kampanjan tilaisuudesta voi sanoa, että se on aidosti erilainen.

g) Miten olisit sitä kehittänyt? Ehkä uusasiakashankintaa varten voisi kampanjointia laajentaa myös muualle sosiaaliseen mediaan kuten Facebookiin ja Twitteriin. Tosin en tiedä onko näin jo tehty.

3 kommenttia:

  1. En ole aikaisemmin tällaisesta tapahtumasta kuullut, joten näkyvyyttä markkinoinnin eri kanaviin tarvitaan. Sosiaalinen media olisi varmasti oikea markkinointikanava tälle kampanjalle, jonka kautta saavutetaan paremmin oikea kohderyhmä. Katsoin linkkiäsi herrankukkarosta ja siellä oli kiva panorama paikasta, joka auttoi hahmottamaan minkälaisesta paikasta on kysymys. Mittaamisessa olisi hyvä saada tietoa, miten moni uutiskirjeen sähköpostiin saanut, tulee tapahtumaan. Näin saataisiin tietää miten suoramarkkinointi onnistuu.

    VastaaPoista
  2. Olen ollut kuuntelemassa jazzia paperitehtaan korjaamolla, samassa paikassa, jossa Ukkini aikoinaan oli töissä. Mutta tälläisestä en ollut kuullutkaan. Samaa mieltä kuin Erika, tunnettuutta lisää tapahtumalle!

    VastaaPoista
  3. Ei ehkä vaan opettele sanomaan NÄIN PITÄÄ TEHDÄ. Pystyt ihan varmasti jo tällä osaamisella siihen!

    VastaaPoista