perjantai 21. helmikuuta 2014

Nettisivujen konversio

Pakko tehdä tämä konversio tehtäväkin, kun kirjoittaessa oivaltaa asiat paremmin kuin lukiessa.

Konversioarvolla tarkoitetaan sivustojen mitattua tehokkuutta. Se kuvaa sitä määrää kävijöistä, jotka päätyvät kyseisten sivustojen tavoitteisiin. Tavoitteita voi olla erilaisia kuten varauksen tekeminen ravintolaan tai sähköpostikirjeen tilaaminen.

Konversioarvo on laskettavissa seuraavalla kaavalla:

Tavoitteen määrä/kävijät X 100 = konversioarvo

Tavoitteet ja oikeat kävijät
Nettisivuilla tulisi olla aina tavoite, johon pyritään. Jos tavoitetta ei ole asetettu on yrityksen vaikea päästä eteenpäin. Autolla voi ajaa ilman määränpäätä ja sen kanssa, mutta ajaminen on erilaista riippuen siitä onko asetettu määränpää vai ajetaanko muuten vaan. Samoin tulisi löytää oikeat kävijät. On aivan sama kuinka paljon sivuilla on kävijöitä, jos se ei johda mihinkään. Jos asetettuihin tavoitteisiin ei päästä.

Pitäydyn samassa esimerkissä kuin edellisessä tehtävässä eli Lonely Planetissa, joka on tunnettu yritys kattavien matkaoppaiden laatijana. Heidän nettisivuilta löytyy kattava määrä matkakohteita ja ehdotukisa siitä, mitä kohteessa kannattaa tehdä ja nähdä. Tavoitteena nettisivuilla on kertoa ihmiselle Lonely Planetin mukaan parhaat paikat matkustaa. Sivuilla on helppo varata matkoja tai ostaa matkaoppaita.

Luotettavuus
Opettajan blogissa oli hyvä huomio nettisivujen luotettavuudesta, jota aina tuntemattomiin paikkoihin matkustaessa pohtii. Mihin voi luottaa? Maailmalla on paljon luotettavia tekijoitä, mutta varmasti yhtä paljon on huijausyrityksiä. Suomessa on ehkä totuttu siihen, että kaikki ovat rehellisiä tekijöitä, koska rehellisyys on suomalainen hyve. Ulkomaalainen ei kuitenkaan tällaista asiaa osaa katsoa, koska on todennäköisesti tottunut myös skannaamaan huijausyritykset pois. Kohteeseen, jonka kieltä ja kulttuuria ymmärtää on helpompi matkustaa ja sitä myöden luottaa paikallisiin toimijoihin. Millainen kynnys ulkomaalaisella on tulla Suomeen, jos ei tule matkanjärjestäjän kautta, vaan etsii itse kohteet. Kuinka monta hyvää matkakohdetta jää väliin puutteellisten nettisivujen takia? 

Lonely Planetille luotettavuus on aina ollut itseisarvo. Yritys on saanut alkunsa omakohtaisista matkustuskokemuksista, josta yritys on lähtenyt kasvamaan. Oppaissa kerrotaan vain kohteista, jossa on itse käyty ja paikat on hyväksi todettu. Kirjoihin ei ollut mahdollisuutta ostaa suosituksia. Yritystä on yritetty ostaa useaan otteseen, mutta omistajat päättivät myydä vasta sitten, kun löytyi ostaja, joka vaalisi arvoja luotettavuudesta.

Käytettävyys ja käyttäjäystävällisyys
Sivustojen käytettävyys tulisi olla mahdollisimman helppoa ja tiedon pitäisi olla helposti nähtävissä. Ne tiedot, jotka halutaan esittää sivustojen käyttäjälle tulisi olla esillä eikä usean klikkauksen takana.
Yleisesti ottaen olen kuullut ulkomaalaisilta, että suomalaiset sivut ovat todella vaikea selkoisia ja perustietoa pitää hakemalla hakea. Toisekseen monet sivut ovat vain suomeksi. Jos nettisivujen tavoitteena on edistää myyntiä, silloin se tulisi esittää selkeästi.

Lonley Planetin tarkoitus on antaa tietoa eri matkakohteista ja etusivulla on jaoteltu eri aiheet eri otsikoiden alle. Sivuilla myös myydään matkaoppaita, matkoja, hotelleita ym. Ostaminen on selkeää ja yksinkertaista. Etusivulta näkee yhdellä vilkaisulla sivujen koko tarjonnan.

Analysointi ja testaus
Kaikkea yritystoimintaa tulisi analysoida ja tuloksia mitata, jotta tiedetään toiminnan olevan oikeaa ja hyödyllistä.


Lähteet: http://matkailumarkkinointi.blogspot.fi/2010/01/konversio-kymmenen-ohjetta-konversion.html#.UwcgUF6saXQ
http://www.lonelyplanet.com/india

1 kommentti:

  1. Eikös ole jännä, kun pystyy helposti löytämään kehityskohteita näinkin isosta sivusta? Tosin pakko mainita, että näin isoilla sivuilla pelisäännöt muuttuvat pikkasen, mutta hyvä artikkeli kokonaisuudessan ja plussat lisätehtävästä!

    VastaaPoista